Projektets formål er at sikre, at landmanden, hans rådgivere, meningsdannere og beslutningstagere omkring landbrugets forhold benytter nutidige, fremtidssikrede og effektive formidlingskanaler til at få adgang til aktuelle og vedkommende informationer. Vi vil sikre, at informationer skaber værdi for landmanden når han tager strategiske beslutninger om bedriftens fremtid, skaber udbytte i tilrettelæggelse af produktion og er handlingsorienteret når konkrete arbejdsopgaver skal udføres i stald og mark.
Landmanden vil få informationer, der er bearbejdet i forhold til hans, rådgivernes og virksomhedens behov og tilpasset den måde, han, hans medarbejdere og rådgivere søger og modtager viden på. Derved opnås der større gennemslagskraft og effekt af den nyeste faglige viden fra forskning, om regler og lovgivning og om de resultater og demonstrationer, der skabes i projekter. Det vil bidrage til at styrke den enkelte bedrifts produktivitetsvækst og erhvervets konkurrenceevne.
Projektet har fokus på formidlings- og dialogkanaler til landmanden og hans rådgiver, og sam-tænker digitale muligheder og platforme, mængde af faglig viden, landmandens udfordringer og samfundets forventninger og krav til dynamiske løsninger. Vi vil sikre os, at de digitale platforme landmanden benytter til stadighed er opdaterede efter nutidens krav til interaktion med brugerne og mellem platforme. Vi vil tilpasse vores anbefalinger om, hvorledes faglig viden formidles praksisnært og relevant i forskellige situationer og videreudvikle vores værktøjer til disse. Projektets aktiviteter skaber effekt for såvel økologiske som konventionelle landmænd.
Landmænds brug af sociale medier - delanalyse primo 2014
Sociale medier bruges ikke ret meget af landmænd. Graves der lidt dybere afdækkes dog, at ønsker man at skabe relationer til fremtidens landmænd – yngre med større bedrifter - er det absolut relevant at være til stede på de sociale platforme.
Udvikling af præsentation til gå-hjem-møde om Twitter
Udvikling af præsentation til gå-hjem-møde om Twitter
Orientering om sociale medier
Vidensgenerering til brug ved PowerPoint til orientering om sociale medier
Gå-hjem-webinar
Vidensgenering til indlæg på Gå-hjem Webinar om Facebook
Blogposter
Blogposter med vidensgenerering på vflblog.dk
Program: Landbrug & Fødevarers Afrika-netværk
Temadagen den 29. oktober 2014, kl. 13-17 blev bl.a. planlagt af og gennemført hos Videncentret for Landbrug, Agro Food Park 15, 8200 Aarhus N.
Præsentation: Plantedyrkning i Afrika - Muligheder og udfordringer
På temadag for Afrika Netværk, den 29. oktober 2014 v/Sanne Chipeta, Senior International Adviser, Videncentret for Landbrug.
Indlæg på sociale medier:Stor interesse i Harbin for dansk teknologi der kan bidrage til at løse miljøproblemer på landbrugsområdet
Indlæg på LinkedIn v. Torben Huus-Bruun, Senior Consultant, International Development om en vellykket tur til Harbin i uge 43.
Indlæg på sociale medier: Delegation fra Heilongjiang Provinsen og Bayan County besøger Videncentret for Landbrug
Indlæg på LinkedIn v. Torben Huus-Bruun, Senior Consultant, International Development om besøg på VFL, hvor turens fokus var på minkavl og biogas.
Anbefaling - sociale medier generelt
Vi har lavet en anbefaling for landmænd og rådgivere om brug af de sociale medier generelt
Anbefaling - Brug af Facebook
Vi har lavet en anbefaling for landmænd og rådgivere om brug af Facebook
Anbefaling - Brug af Twitter
Vi har lavet en anbefaling for landmænd og rådgivere om brug af Twitter
Anbefaling - Brug af LinkedIn
Vi har lavet en anbefaling for landmænd og rådgivere om brug af LinkedIn
Anbefaling - Brug af YouTube
Vi har lavet en anbefaling for landmænd og rådgivere om brug af YouTube
Anbefaling - Brug af billed- og fildeling på nettet
Vi har lavet en anbefaling for landmænd og rådgivere om brug af billed- og fildeling på nettet
Anbefaling - Brug af blog
Vi har lavet en anbefaling for landmænd og rådgivere om brug af blog
Anbefaling - Erfagrupper på de sociale medier
Vi har beskrevet fordelene og de praktiske forhold samt lavet en anbefaling for landmænd og rådgivere om erfagrupper på de sociale medier
Integration af sociale medier i den faglige formidling
At gøre brug af sociale medier til at udbrede og formidle landbrugsfaglig viden. Relevant viden skal være tilgængelig, hvor brugerne færdes.
Digital formidling og øget forretning
Koncern Digital (KD) giver hermed sin indstilling til hvorledes VFL kan udløse et stort og uforløst potentiale, der består i at etablere en digital platform, der inviterer til en langt mere kunde- og brugerorienteret tilgang.
Ny feedbackfunktion på LandbrugsInfo / Landmand.dk
Vejledning til kalenderfunktion på LandbrugsInfo
Vi har lavet en mulighed for at samle diverse arrangementer og begivenheder på tværs af LandbrugsInfo med henblik på at give brugerne et samlet overblik over udbuddet af akutelle og relevante tilbud til dem.
Notat vedrørende vejledning og perspektivering af webinarer
Baggrund for notat vedrørende vejledning og perspektivering af webinarer
Videnopsamling omkring brug af sociale medier i projektet
Landbrugsfaglig Taksonomi
Taksonomi med ca. 1900 termer indenfor Landbrug, struktureret efter gældende standarder.
Taksonomi
Arbejdet med taksonomi på VFL startede helt tilbage i 2000, hvor der blev opstillet en komplet landbrugsfaglig taksonomi på 2300 termer.
Effektivisering af informationsflow til landmand / rådgiver
For at få vores viden ud at virke hos landmand og rådgiver har vi opbygget en hjemmeside, der giver adgang til den viden, der genereres i vores projekter.
Tilmelding til nyhedsbreve
Vores statistik og diverse undersøgelser viser, at mange af vores primære brugere benytter nyhedsbreve til at holde sig ajour ift. hvad der rør sig i den landbrugsfaglige sfære.
Prioritering af muligheder ift. at levere vi-den på farten
Vi har set på de forskellige muligheder for at få vores landbrugsfaglige viden ud at virke ift. når landmand og rådgiver er på farten.
Viden på farten: søgning i vidensdatabase via mobil
For at sikre adgangen til relevant viden, når landmand / rådgiver er på farten har vi udarbejdet en mobilvis-ning på LandbrugsInfo, der understøtter søgning efter relevant indhold i vidensdatabasen.
Vejledning i brug af Digitale Handlingsplaner
Digitale Handlingsplaner
Arbejdspakken med Digitale Handlingsplaner beskæftigede sig med, var først og fremmest at undersøge hvordan landmænd i dag arbejder med deres handlingsplaner.
Printvenlige udskrifter med QR-koder
Eftersom feedback fra brugerne har indikeret, at landmand / rådgiver ofte har brug for at printe artikler ud til videre brug, har vi arbejdet med at optimere printversionen af vores artikler.
Udnyttelse af brugermønstre til at præsentere indhold
I projektet har vi arbejdet med bogen ”Skat for Landmænd” og ”Plantekongressen”, hvor vi har udvalgt specifikke målgrupper med henblik på visning af målrettet indhold.
Inspiration til deling på og synergi på de sociale medier
Praktiske råd ved opstart af Facebook-side
Anbefalinger og Case i projektet Vi&Di
Thomas Poulsens præsentation - Online dialog
Seminar om brug af sociale medier onsdag 19. marts 2014 på Koldkærgård Konferencecenter
Thomas Poulsens præsentation - Aagården på Facebook
Seminar om brug af sociale medier onsdag 19. marts 2014 på Koldkærgård Konferencecenter
Andreas Johannsens præsentation, seminar
Seminar på Koldkærgård Konferencecenter 19. marts 2014.
Jonathan Wichmanns præsentation, seminar
Seminar på Koldkærgård Konferencecenter 19. marts 2014.
Fælles kalender
Den samlende kalender bygger på, at man på tværs af LandbrugsInfo bruger en fælles indholdstype til omta-le af arrangementer. Indholdstypen hedder ”Begivenheder”.
Faglig information på smarte mobile enheder - analyser og behovsundersøgelser
Analyse og behovsundersøgelse af hvilken faglig information på de digitale platforme, der bør tilgås fra tablet og smartphone. Sammenskriver diverse analyser inkl. 910 kommentarer fra seneste spørgeundersøgelse.
Landmanden og sociale medier – anbefalinger og perspektivering
Om hvordan sociale medier udnyttes i landbruget og perspektiver ved dette.
Digitale platforme til formidling af faglig viden
En analyse af potentialer og tiltag når der benyttes digitale platforme til formidling af faglig viden og resultater af projekter, herunder funktioner i forbindelse med udgivelser af tekst, billeder og video.